Granty inovace a excelence slaví své úspěchy v praxi - díl první

Přečtěte si o zkušenostech řešitelů interních výzev na podporu výuky

Lukáš Fasora a Václav Kaška popisují některé z aktivit v rámci svého projektu HistoryTeacher.

15. 1. 2025

Bez popisku

Inovace přípravy učitelů dějepisu – projekt HistoryTeacher na Historickém ústavu FF MUNI.

Námi řešený projekt pro rozvoj excelentních studijních programů je přibližně teprve v první čtvrtině. Již podzimní měsíce roku 2023 byly ovšem naplněny aktivitami, část z nich již byla uzavřena, část pokračuje v dalších třech semestrech řešení projektu.

Na přelomu července a srpna 2023 se dr. Václav Kaška účastnil třídenního online kurzu Intro to Reading Like a Historian and Beyond the Bublle Institute, který vytvořili a vedli členové Stanford History Education Group (SHEG). Ta patří ke světovým špičkám v oborové didaktice dějepisu a inspiruje i některé české oborové didaktiky a středoškolské vyučující dějepisu. Kurz obsahoval praktickou i teoretickou rovinu, na třech konkrétních lekcích školitelé ukazovali možnosti, jak v hodinách dějepisu pracovat se zdroji a rozvíjet klíčové kompetence a historické myšlení studujících a také jak takovou práci hodnotit. SHEG je jedna z platforem, u níž se inspiruje současná kurikulární revize dějepisu v České republice (velké revize RVP).

V listopadu 2023 se skupina čtyř studujících programu učitelství historie pro SŠ vypravila na návštěvu střední a vysoké školy ve Vídni. Ačkoliv byla akce jednodenní, měla velmi bohatý, pestrý, a především inspirativní program zaměřený na výměnu zkušeností a sdílení dobré praxe. Dopoledne bylo věnováno stínování, náslechům a diskusi s vyučujícími a studujícími na Gymnáziu Am Augarten. Byli jsme přítomni na třech hodinách dějepisu, během nichž každý vyučující využíval různé typy didaktických metod a postupů. Přínosné bylo mimo jiné zjištění, jak pracují s inkluzí (studující s migračním pozadím, studující s poruchami sluchu), dále porovnávání kurikul, učebních materiálů, vyučovací praxe i materiálního zabezpečení škol v Česku a Rakousku. Odpoledne jsme měli náslech na semináři didaktiky dějepisu vedeným Bernhardem Trautweinem, který byl zároveň jedním z vyučujících na námi navštíveném gymnáziu. Seminář, zaměřený na přípravu a hodnocení studenty připravených učebních materiálů a na mikrovyučování, byl skvělou příležitostí pro porovnání příprav budoucích učitelů a učitelek dějepisu na FF MUNI a UNI Wien. Nakonec jsme debatovali s rakouskými studenty a Bernhardem Trautweinem o rakouském a českém školství a zvláště o výuce dějepisu, porovnávali silné a slabé stránky, shody a rozdíly obou systémů. Předběžně jsme se domluvili na navázání bližší spolupráce ve formě vzájemných návštěv, které obě strany považují za žádoucí a přínosné. Zkušenosti z Rakouska byly prezentovány ostatním studentům studijního programu s bohatou diskusí.

Součástí inovace didaktických seminářů je prohlubování kontaktu se školskou praxí a současně i udržování kroku s nejnovějšími trendy v didaktice dějepisu. Na tomto poli se podařilo realizovat hned několik lekcí, které studující zpětně hodnotili vesměs jako nadmíru inspirativní pro jejich budoucí povolání. Milan Piták z Gymnázia Křenová skvěle ukázal, jak v praxi zavádět kompetenčně a gramotnostně orientované vyučování. Provedl studující také svým vývojem od začínajícího učitele po zkušeného pedagoga, upozorňoval na krizová místa a předváděl na konkrétním vzdělávacím obsahu pestré didaktické přístupy. Václav Sixta opět na konkrétní lekci předvedl možnosti a limity využití AI ve výuce dějepisu na střední škole. Peter Sokol, učitel na Gymnáziu Duhovka a lektor seminářů pro učitele dějepisu, na konkrétní lekci o egyptské královně Kleopatře demonstroval jednu z variant badatelsky orientované výuky. Šlo o lekci inspirovanou projektem Stanford history education group. Studujícím následně na příkladech ze střední školy předvedl, jak takovou lekci hodnotí (a známkuje). Následovala debata o přínosech a úskalích takto analyticky vedené výuky.

K vydání v nakladatelství MUNIPress byla v rámci projektu připravena příručka pro učitele podporující aktivizační výuku ve středoškolském dějepisu, založená na práci s pestrým portfoliem pramenů pokrývajících období od pozdní antiky po éru komunismu. V roce 2024 navážeme podobně orientovanou příručkou pro podporu aktivizační výuky regionálních dějin, zaměřenou na Kraj Vysočina. Také zahraniční spolupráce bude mít pokračování: na začátku března vyjede čtveřice studentů na návštěvu k polským partnerům – I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie.

Lukáš Fasora – Václav Kaška

 


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info