Zápis z únorového jednání RVH
K dispozici je zápis z jednání Rady pro vnitřní hodnocení MU, které proběhlo 18. února 2025.
Přečtěte si o zkušenostech řešitelů interních výzev na podporu výuky
Lukáš Fasora a Václav Kaška popisují některé z aktivit v rámci svého projektu HistoryTeacher.
Námi řešený projekt pro rozvoj excelentních studijních programů je přibližně teprve v první čtvrtině. Již podzimní měsíce roku 2023 byly ovšem naplněny aktivitami, část z nich již byla uzavřena, část pokračuje v dalších třech semestrech řešení projektu.
Na přelomu července a srpna 2023 se dr. Václav Kaška účastnil třídenního online kurzu Intro to Reading Like a Historian and Beyond the Bublle Institute, který vytvořili a vedli členové Stanford History Education Group (SHEG). Ta patří ke světovým špičkám v oborové didaktice dějepisu a inspiruje i některé české oborové didaktiky a středoškolské vyučující dějepisu. Kurz obsahoval praktickou i teoretickou rovinu, na třech konkrétních lekcích školitelé ukazovali možnosti, jak v hodinách dějepisu pracovat se zdroji a rozvíjet klíčové kompetence a historické myšlení studujících a také jak takovou práci hodnotit. SHEG je jedna z platforem, u níž se inspiruje současná kurikulární revize dějepisu v České republice (velké revize RVP).
V listopadu 2023 se skupina čtyř studujících programu učitelství historie pro SŠ vypravila na návštěvu střední a vysoké školy ve Vídni. Ačkoliv byla akce jednodenní, měla velmi bohatý, pestrý, a především inspirativní program zaměřený na výměnu zkušeností a sdílení dobré praxe. Dopoledne bylo věnováno stínování, náslechům a diskusi s vyučujícími a studujícími na Gymnáziu Am Augarten. Byli jsme přítomni na třech hodinách dějepisu, během nichž každý vyučující využíval různé typy didaktických metod a postupů. Přínosné bylo mimo jiné zjištění, jak pracují s inkluzí (studující s migračním pozadím, studující s poruchami sluchu), dále porovnávání kurikul, učebních materiálů, vyučovací praxe i materiálního zabezpečení škol v Česku a Rakousku. Odpoledne jsme měli náslech na semináři didaktiky dějepisu vedeným Bernhardem Trautweinem, který byl zároveň jedním z vyučujících na námi navštíveném gymnáziu. Seminář, zaměřený na přípravu a hodnocení studenty připravených učebních materiálů a na mikrovyučování, byl skvělou příležitostí pro porovnání příprav budoucích učitelů a učitelek dějepisu na FF MUNI a UNI Wien. Nakonec jsme debatovali s rakouskými studenty a Bernhardem Trautweinem o rakouském a českém školství a zvláště o výuce dějepisu, porovnávali silné a slabé stránky, shody a rozdíly obou systémů. Předběžně jsme se domluvili na navázání bližší spolupráce ve formě vzájemných návštěv, které obě strany považují za žádoucí a přínosné. Zkušenosti z Rakouska byly prezentovány ostatním studentům studijního programu s bohatou diskusí.
Součástí inovace didaktických seminářů je prohlubování kontaktu se školskou praxí a současně i udržování kroku s nejnovějšími trendy v didaktice dějepisu. Na tomto poli se podařilo realizovat hned několik lekcí, které studující zpětně hodnotili vesměs jako nadmíru inspirativní pro jejich budoucí povolání. Milan Piták z Gymnázia Křenová skvěle ukázal, jak v praxi zavádět kompetenčně a gramotnostně orientované vyučování. Provedl studující také svým vývojem od začínajícího učitele po zkušeného pedagoga, upozorňoval na krizová místa a předváděl na konkrétním vzdělávacím obsahu pestré didaktické přístupy. Václav Sixta opět na konkrétní lekci předvedl možnosti a limity využití AI ve výuce dějepisu na střední škole. Peter Sokol, učitel na Gymnáziu Duhovka a lektor seminářů pro učitele dějepisu, na konkrétní lekci o egyptské královně Kleopatře demonstroval jednu z variant badatelsky orientované výuky. Šlo o lekci inspirovanou projektem Stanford history education group. Studujícím následně na příkladech ze střední školy předvedl, jak takovou lekci hodnotí (a známkuje). Následovala debata o přínosech a úskalích takto analyticky vedené výuky.
K vydání v nakladatelství MUNIPress byla v rámci projektu připravena příručka pro učitele podporující aktivizační výuku ve středoškolském dějepisu, založená na práci s pestrým portfoliem pramenů pokrývajících období od pozdní antiky po éru komunismu. V roce 2024 navážeme podobně orientovanou příručkou pro podporu aktivizační výuky regionálních dějin, zaměřenou na Kraj Vysočina. Také zahraniční spolupráce bude mít pokračování: na začátku března vyjede čtveřice studentů na návštěvu k polským partnerům – I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie.
Lukáš Fasora – Václav Kaška
K dispozici je zápis z jednání Rady pro vnitřní hodnocení MU, které proběhlo 18. února 2025.
Přečtěte si o zkušenostech řešitelů interních výzev na podporu výuky.
Markéta Melounová (Ústav klasických studií, FF MU) představuje inovativní formu výuky dějin raného římského císařství na MU, který zahrnuje týmovou práci studentů, exkurze do muzeí a propojení s neliterárními prameny.