Kompetenční rámec vyučujících na Masarykově univerzitě

Modrý kruhový diagram rozdělený do pěti částí, každá označující různé aspekty výukového procesu.

Kompetenční rámec: Pedagogické kompetence vysokoškolských vyučujících nám na Masarykově univerzitě pomáhá definovat kvalitu výuky. Vymezuje a představuje pedagogické kompetence vyučujících, čímž přispívá k formulaci sdílené vize kvality výuky na Masarykově univerzitě. Kompetenční rámec zároveň představuje východisko pro tvorbu nástrojů využívaných při sledování, hodnocení a podpoře kvality pedagogické činnosti vysokoškolských vyučujících.

Kompetenční rámec představuje pět pedagogických kompetencí, které se zaměřují na výukový proces a rozkrývají oblasti plánování výuky, výuku samotnou a podporu učení studujících, hodnocení, zpětnou vazbu a reflexi. Kompetence jsou rozpracovány do dílčích subkompetencí. Tyto kompetence stojí na odborném a hodnotovém základu vyučujících a vychází z teze, že vyučující na Masarykově univerzitě jsou experty a expertkami ve svých oborech a že svou expertizu neustále prohlubují spolu s vývojem svých disciplín.

Kompetenční rámec se bude dále vyvíjet, a to v závislosti na potřebách vyučujících a trendech v oblasti vysokoškolské pedagogiky, ale také v závislosti na společenské situaci a vzdělávací politice na národní i nadnárodní úrovni. Jeho podoba bude průběžně inovována a doplněna o jednotlivé úrovně rozvoje kompetencí.

Pedagogické kompetence

1. Vyučující systematicky plánuje svoji výuku

Koláčový graf rozdělený na pět segmentů s čísly od 1 do 5, kde jeden segment je vybarvený modře.
  1. Vyučující formuluje cíle své výuky v souladu s profilem absolventa studijního programu.
  2. Na základě cílů výuky vyučující stanovuje ověřitelné výstupy z učení příslušné vyučovací jednotky.
  3. Vyučující výuku strukturuje tak, aby na sebe její jednotlivé části navazovaly, měla jasný začátek, srozumitelný průběh a smysluplný závěr.
  4. Vyučující vybírá takové metody výuky, které jsou vhodné pro naplnění stanoveného cíle a co nejlépe zprostředkovávají studujícím obsah výuky v podmínkách, které má k dispozici.
  5. Při vytváření výukového obsahu vyučující zohledňuje cíle výuky a vstupní úroveň znalostí, dovedností a kompetencí studujících.
  6. Vyučující připravuje či zprostředkovává dostupné a funkční studijní materiály, které účelně podporují samostudium.

2. Vyučující vytváří vhodné a bezpečné podmínky pro učení

Kolový diagram rozdělený na pět segmentů s čísly od 1 do 5, přičemž segment s číslem 2 je zvýrazněn modrou barvou.
  1. Vyučující nastavuje jasná a smysluplná pravidla, s nimiž transparentně seznamuje všechny studující.
  2. Vyučující vědomě vytváří a udržuje bezpečné prostředí ve své výuce tak, aby zde panoval vzájemný respekt.
  3. Vyučující usiluje o to, aby se studující ve výuce zapojovali do učebních aktivit.

3. Vyučující výuku vede se zřetelem k potřebám studujících

Koláčový graf rozdělený na pět segmentů s číslicemi od 1 do 5, kde segment s číslem 3 je zvýrazněn modrou barvou.
  1. K podněcování učební aktivity studujících vyučující využívá učební úlohy či otázky přiměřené náročnosti, naplňující cíle výuky a odpovídající povaze učiva.
  2. V průběhu výuky vyučující reaguje na potřeby studujících, upravuje své výukové strategie a poskytuje konstruktivní zpětnou vazbu.

4. Vyučující využívá různé způsoby hodnocení výsledků studujících

Kolový graf rozdělený na šest segmentů s čísly od 1 do 5, kde segment s číslem 4 je zvýrazněn modrou barvou.
  1. Vyučující využívá různé způsoby hodnocení adekvátně k cíli výuky, účelu hodnocení a vzdělávacím potřebám studujících.
  2. Vyučující pracuje s transparentními kritérii pro hodnocení studujících.
  3. Vyučující plánuje, jak a kdy bude studujícím poskytována konstruktivní zpětná vazba, s ohledem na podmínky, které mají k dispozici.
  4. Vyučující vytváří ve výuce prostor pro sebehodnocení a sebereflexi studujících.

5. Vyučující svoji výuku reflektuje a v návaznosti na to ji inovuje

Koláčový diagram rozdělený do pěti segmentů s čísly od 1 do 5, kde segment s číslem 5 je zvýrazněn modrou barvou.
  1. Vyučující využívá zpětnou vazbu od studujících, kolegyň a kolegů i výstupy (sebe)reflexe pro podporu kvality výuky.

Více ke kvalitě výuky

Mohlo by vás zajímat

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info