Co je nejdůležitější informace, kterou si studující odnesou z první lekce Teaching Labu?
OH: První lekce Teaching Labu, která bývá hned v pondělí – v první den semestru, je záměrně zaměřená na první cvičení. Tématem jsou precedenty a normy, tedy jak vlastně nastavit své cvičení, aby po zbytek semestru fungovalo.
TF: První cvičení je totiž to, kde se nastavuje způsob fungování. Co se stane na prvním cvičení, se pravděpodobně stane i na dalších, pokud se to nebude nějak explicitně řešit.
Co se tedy má stát na prvním cvičení?
OH: Na první hodně třeba upozorňujeme na to, že je dobré si se studenty nastavit, aby chodili včas – např. ústně zareagovat na pozdní příchod studenta, explicitně stanovit pravidla semináře nebo taky sám nepřijít pozdě. Snažíme se také poskytnout způsoby, jak si ve výuce nastavit vhodné prostředí ohledně pokládání otázek. To jde nacvičit třeba tak, že studenty požádáme, aby se nás na něco zeptali. Může to být cokoliv, co třeba ani s předmětem nesouvisí. To nastaví normu, že je v pořádku klást otázky, která pak může pokračovat po zbytek semestru.
TF: Důležité je samozřejmě jakkoli hloupou otázku nikdy „neshodit“, protože tím bychom způsobili, že se pak už nikdy nikdo nezeptá.
V rámci Teaching Labu ukazujete různé aktivity, které mohou cvičící používat, aby podpořili učení studujících. Jaká je vaše oblíbená?
LH: Jednou z aktivít, ktorú radi ukazujeme a ktorú naši študenti radi preberajú do svojej výuky, je think-pair-share (TPS). Je to technika na aktívne zapojenie študentov pri frontálnej výuke, ktorá nezaberie veľa času a dá sa aplikovať skoro v každom kontexte. Spočíva v tom, že študenti reagujú na otázku či zadanie od vyučujúceho. Prvá časť aktivity je think, kedy každý študent sám premýšľa nad otázkou a snaží sa ju vyriešiť. Druhá časť je pair, kedy študenti vytvoria dvojice a diskutujú o svojich riešeniach. Je možné ich spárovať náhodne alebo napríklad so študentami, ktorí majú opačné názory, a potom sa snažia prísť k spoločnému riešeniu. Posledná je časť share, kedy sa celá skupina o otázke pobaví a dozvie sa správne riešenie. Táto výuková metóda umožňuje aktívne zapojiť všetkých študentov, zmeniť dynamiku hodiny, a dá sa použiť v mnohých predmetoch. Jej prínos je podložený aj vedeckým výskumom.
Studující ukončují předmět portfoliem. Co to zahrnuje a proč jste se rozhodli pro takový druh ukončení?
TF: Je to typ ukončení, který dokáže nejlépe reflektovat individuální potřeby studentů. Chceme, aby si studenti nejpozději třetí týden semestru stanovili svůj rozvojový pedagogický cíl. V té době už za sebou mají pár cvičení a vědí, co jim jde, co jim nejde, a v čem se chtějí zlepšit. Chceme tedy, aby si to pojmenovali a stanovili si jasné kritérium, podle kterého pak poznají, že se jim cíl podařilo splnit. K tomuto cíli pak během semestru směřují. Ten cíl je u každého jiný, a tudíž i to, jakým způsobem k tomu dojdou, může být jiné. Mohou si číst odborné články, poslouchat podcasty nebo dívat na videa, která jim doporučíme. Ale jsou to studenti, kteří si vyberou zdroje, které jim pomůžou splnit jejich cíl. Portfolio má ukázat, že museli vynaložit úsilí, aby dosáhli svého cíle.
LH: Ešte doplním, že portfólio má nejaké povinné časti, ale do veľkej miery si ho študenti môžu prispôsobiť. Je na nich, na aké témy sa zamerajú či aké aktivity zvolia na dosiahnutie svojich cieľov. Viaže sa to k tomu, čo na začiatku každého semestru našim študentom hovoríme: ak sa chcú zlepšovať v učení, musia robiť tri veci. Učiť, teda viesť nejakú výuku; nachádzať si externú inšpiráciu, napríklad čítaním článkov, sledovaním videí či inšpiračnými návštevami u kolegov; a reflektovať svoju výuku a sami si hľadať priestory pre zlepšenie. Portfólio im pomáha napĺňať tie ďalšie dve zložky popri učení samotnom.