Od studujících aktivně získáváte zpětnou vazbu mimo předmětovou anketu. Jak to děláte a proč?
S tím jsem začala před dvěma lety. Tehdy už mi předmětová anketa v IS nepřipadala úplně dostatečná k tomu, abych zjistila, co pro zlepšování výuky konkrétně potřebuji. Začala jsem si tedy vytvářet vlastní dotazníky na míru každému předmětu a každé seminární skupině. Otázky si vybírám podle toho, co mě zrovna z pozice vyučující nejvíc „pálí“ a u čeho vidím, že to v průběhu výuky nejvíc rezonovalo. Dotazníky dávám studujícím především na konci semestru a bývají zaměřené na to, co probíhalo v hodinách, co se studující vlastně naučili a jak ten proces vnímali. Očekávám od nich tak i metakognici a zpětnou vazba na vlastní učení. Ptám se také, co by v předmětu do budoucna doporučili zlepšovat. Na výstupy dotazníků následně reaguji videi, která nahrávám do interaktivních osnov předmětů. Chci studující s výsledky seznamovat, protože věřím, že každý, kdo vyplňuje dotazník, rád uslyší, jak to vlastně dopadlo, co odpovídali spolužáci a nějakou moji reakci. Zároveň se jim snažím dávat i nějaká doporučení do praxe.
Jaká doporučení?
Například, když si v odpovědi někdo stěžuje nebo poukazuje na to, že se mu nelíbilo vyvolávání nebo nějaká forma mojí zpětné vazby, snažím se mluvit o tom, k čemu takové zkušenosti mohou být přínosné. Mluvím o tom samozřejmě už ve výuce, ale přijde mi podstatné tímto podpořit reflexi u studujících ještě na konci semestru. Snažím se je také vést k tomu, aby nad těmito věcmi přemýšleli do budoucna, nejen v mých předmětech, ale v průběhu celého studia i následně v životě. A pokud jde o negativní (nebo ne zcela pozitivní) zpětnou vazbou, usiluji svými reakcemi ve videu také o to, abych šla rovnou příkladem – aby studující viděli, jak se dá s podobnou zpětnou vazbou pracovat.
Jaké inovace jste zavedla do své výuky?
Pro nás byla největší inovací možnost KvISu, ten jsme hned začali využívat i s kolegou Dr. Zemanem, s nímž spolupracuji na výuce několika předmětů. KvIS mi hodně pomohl k tomu, abych výuku v rámci laboratorních cvičení vedla jako flipped classroom. Studující si doma nastudují potřebné informace z dostupných materiálů, ať už textových nebo videí, a přicházejí do výuky s vědomím, že začínáme KvISem. Pomocí KvISu zjistím, kde jsou největší slabá místa, a tyto body se snažím dovysvětlit. Než abych vysvětlovala všechno, využívám takto čas efektivněji.
Je KvIS na začátku výuky nějak ohodnocený nebo slouží jen pro vaši informaci, zda studující materiálům porozuměli?
Slouží pouze pro mou informaci. Snažím se, aby odpovědi byly upřímné a studující od sebe neopisovali; abych zjistila reálný stav. Zároveň do KvISu schválně zařazuji také otázky založené na nejčastějších misinterpretacích v probírané tematice, které jsem za roky výuky od studujících nasbírala. Následně na tato problematická místa poukazuji a uvádím je na pravou míru. Proto není KvIS ohodnocený a myslím, že to takto dobře funguje.