Granty inovace a excelence slaví své úspěchy v praxi - díl šestý

Přečtěte si o zkušenostech řešitelů interních výzev na podporu výuky

Projekt Excelence na Ústavu archeologie a muzeologie Masarykovy univerzity úspěšně připravuje studující na mezinárodní uplatnění v praxi. Toho je dosaženo díky intenzivním individuálním kurzům, které studujícím poskytly vysokou specializaci v pokročilých analytických metodách, jako jsou izotopy, traseologie nebo 3D dokumentace.

14. 10. 2025

Traseologická analýza kovových artefaktů.

Pokročilé analytické metody: ArchaeoScience

Reflexe projektu Excelence (MUNI/ESPRO/0865/2023)

Archeologie je vědecký obor, který spojuje do interdisciplinárních týmů vědce nejrůznějších vědeckých disciplín a zejména pod vlivem spolupracujících věd se v posledních letech rychle vyvíjí. Stává se strategickou vědou, která dokáže odpovídat na složité otázky vývoje lidské společnosti, zapojovat se řešení problémů současnosti a predikovat možné vývojové trajektorie. Ústav archeologie a muzeologie dlouhodobě klade důraz na multidisciplinární přípravu studentů, a proto jsme uvítali možnost využít podporu projektu MU Excelence ve výuce, který nám další rozvoj excelentní výuky umožnil.

Vzhledem na pokročilost a diferenciaci vyučovaných analytických metod byly hlavním cílem projektu individuální školení studentů magisterského studia. Již v rámci bakalářského studia studenti programů Archeologie a Klasická archeologie získávají základní znalosti a přehled v přírodovědných a technických metodách pro archeologii. Projekt Excelence ve výuce umožnil, aby si studenti podle svého zájmu a zaměření závěrečných prací vybrali individuální studium konkrétních metod, které jim poskytne vysokou úroveň specializace v oboru.

V nabídce bylo několik okruhů zaměření, ale studentům bylo umožněno přijít i s vlastní iniciativou, takže nakonec byla realizována pestrá škála školení: isotopy v archeologii, geofyzikální výzkum, archeozoologické metody, traseologie různých typů materiálů, GIS pro archeology, archeometrické metody hodnocení keramiky a metody měření s využitím 3D technologií i laserového profilovače. Semestrální intenzivní kurzy byly vedeny školiteli z řad zkušených doktorských studentů pod odborným dohledem akademických pracovníků. Pokročilá školení byla možná i díky špičkovému technickému vybavení a laboratořím ÚAM. V rámci projektu byla také dovybavena laboratoř pro analýzu isotopů o přístroj na výrobu superčisté vody. V rámci workshopů a otevřených přednášek bylo možné pozvat i přední evropské speciality na související témata, jejichž působení bylo přínosné jak pro studenty, tak akademické pracovníky.

Příprava vzorků pro analýzu stabilních isotopů z kosterního materiálu.
3D dokumentace keramiky.

V rámci individuálních semestrálních školení studenti pracovali na konkrétním tématu, které bylo většinou součástí jejich závěrečné práce. Vzhledem k tomu, že připravujeme vědce, kteří budou působit na mezinárodní úrovni, byl kurz veden v angličtině včetně výukových materiálů a závěrečné zprávy ze školení. Dokladem úspěšnosti je i skutečnost, že některé výsledné studie našly místo v závěrečných pracích, na vědeckých konferencích a v připravovaných vědeckých publikacích. Po dokončení kurzu studenti získali od ÚAM osvědčení o absolvování specializovaného kurzu, které může být součástí jejich pracovního portfolia. Pro absolvování kurzu byl do studijního kurikula a šablony zaveden předmět AES_814 ArchaeoScience: advanced analytical methods, o který byl značný zájem a ÚAM má zájem o jeho udržení.

Výuka probíhala jak na teoretické úrovni, kdy si studenti osvojili princip každé z metod, následně se naučili používat speciální techniku a postupy, poté realizovali vlastní měření, a nakonec museli správně vyhodnotit a interpretovat získané výsledky. Studenti kladně hodnotili získané kompetence a vrstevnický charakter učení v kurzu vedeném doktorandy. Neplánovaným, ale velmi důležitým výsledkem projektu je pedagogická zkušenost, kterou získali zapojení doktorští studenti. Pro archeologii jako vědecký obor je významným přínosem, že v úzce specializovaných excelentních metodách aplikovaných na ÚAM byla proškolena další generace specialistů a znalost oborově specifických metod se tak může udržovat, rozvíjet a šířit.

Významný podíl na úspěšné realizaci projektu mají školitelé z řad doktorských studentů ÚAM, kteří se kurzům nadstandardně věnovali: Markéta Bačová Havlíková, David Hons, Martin Košťál, Anna Nováčková, Anna Mária Rekemová, Dominika Schmidtová a Michal Smíšek.

Projekt MU Excelence ve výuce měl dopad i do běžné výukové praxe magisterského studia na ÚAM. Pedagogická školení organizovaná CERPEK umožnila inovovat výuku řady magisterských předmětů. Také pedagogická a organizační podpora pracovišť rektorátu byly důležité pro hladký průběh projektu.

Vzdělávání a výchova špičkových vědců, kteří dokáží vnímat a analyzovat komplexní problémy na straně jedné, ale současně jsou vybaveni specializovanými znalostmi a dovednostmi nutnými pro týmové interdisciplinární projekty na straně druhé, je skutečnou výzvou. Cítíme, že díky realizovanému projektu Excelence se nám podařilo učinit významný krok správným směrem.

Věra Klontza - Klára Šabatová


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info