V rámci individuálních semestrálních školení studenti pracovali na konkrétním tématu, které bylo většinou součástí jejich závěrečné práce. Vzhledem k tomu, že připravujeme vědce, kteří budou působit na mezinárodní úrovni, byl kurz veden v angličtině včetně výukových materiálů a závěrečné zprávy ze školení. Dokladem úspěšnosti je i skutečnost, že některé výsledné studie našly místo v závěrečných pracích, na vědeckých konferencích a v připravovaných vědeckých publikacích. Po dokončení kurzu studenti získali od ÚAM osvědčení o absolvování specializovaného kurzu, které může být součástí jejich pracovního portfolia. Pro absolvování kurzu byl do studijního kurikula a šablony zaveden předmět AES_814 ArchaeoScience: advanced analytical methods, o který byl značný zájem a ÚAM má zájem o jeho udržení.
Výuka probíhala jak na teoretické úrovni, kdy si studenti osvojili princip každé z metod, následně se naučili používat speciální techniku a postupy, poté realizovali vlastní měření, a nakonec museli správně vyhodnotit a interpretovat získané výsledky. Studenti kladně hodnotili získané kompetence a vrstevnický charakter učení v kurzu vedeném doktorandy. Neplánovaným, ale velmi důležitým výsledkem projektu je pedagogická zkušenost, kterou získali zapojení doktorští studenti. Pro archeologii jako vědecký obor je významným přínosem, že v úzce specializovaných excelentních metodách aplikovaných na ÚAM byla proškolena další generace specialistů a znalost oborově specifických metod se tak může udržovat, rozvíjet a šířit.
Významný podíl na úspěšné realizaci projektu mají školitelé z řad doktorských studentů ÚAM, kteří se kurzům nadstandardně věnovali: Markéta Bačová Havlíková, David Hons, Martin Košťál, Anna Nováčková, Anna Mária Rekemová, Dominika Schmidtová a Michal Smíšek.
Projekt MU Excelence ve výuce měl dopad i do běžné výukové praxe magisterského studia na ÚAM. Pedagogická školení organizovaná CERPEK umožnila inovovat výuku řady magisterských předmětů. Také pedagogická a organizační podpora pracovišť rektorátu byly důležité pro hladký průběh projektu.
Vzdělávání a výchova špičkových vědců, kteří dokáží vnímat a analyzovat komplexní problémy na straně jedné, ale současně jsou vybaveni specializovanými znalostmi a dovednostmi nutnými pro týmové interdisciplinární projekty na straně druhé, je skutečnou výzvou. Cítíme, že díky realizovanému projektu Excelence se nám podařilo učinit významný krok správným směrem.
Věra Klontza - Klára Šabatová