Exkurze do dobré výuky

Inspirativní setkání vyučujících Masarykovy univerzity k inovacím a excelenci ve výuce

18.6.2025

Registrace od 16.4.

8:30 - 17:00

Registrace do 11.6.

Než se rozjedete na letní cesty, přidejte se k nám na Exkurzi do dobré výuky na Masarykově univerzitě. Průvodci vám budou vyučující, kteří rozvíjejí svou výuku v rámci interních grantů na podporu kvality výuky. Zváni jsou všichni, kdo mají zájem setkat se s inspirativními kolegyněmi a kolegy z celé univerzity, diskutovat o trendech ve výuce a načerpat tipy pro svou praxi. Přijďte nahlédnout za zdi učeben a do sešitů s přípravami na výuku těch nejlepších vyučujících, které kolem sebe máme.

Pro účast na akci je nutné provést dvě registrace.

  1. Nejprve se zaregistrujte k samotné Exkurzi a následně si vyberte jeden z workshopů, na kterém se budou probírat konkrétní témata.
  2. Registrace na workshop je nutná pro zajištění kapacity a interaktivního průběhu diskuze.

Těšíme se na vaši aktivní účast a sdílení zkušeností, které společně promění naši výuku k lepšímu!

Program

9:00 - 10:00 | Zahájení exkurze a panelová diskuse / místnost 343

Po přivítání zahájíme naši společnou exkurzi ohlédnutím za více než dvěma lety přípravy a realizace interních grantových výzev na podporu excelentních studijních programů a inovací ve výuce. Porovnáme naše cíle a záměry, se kterými jsme tyto výzvy připravovali, s tím, co se skutečně stalo. Načrtneme také očekávaný dopad těchto aktivit na kvalitu výuky a budování komunity dobrých vyučujících, kteří o svou výuku pečují a nestydí se za to ;).

10:30 - 11:30 | Nahlédnutí za zdi Masarykovy univerzity / místnost 343

Společně s Monikou Barton prozkoumáme, jak různě lze pečovat o kvalitu výuky. Nejčastěji si představujeme, že kvalita souvisí s trendy, rychlým růstem a dynamikou, inovacemi a tak dále. Ve skutečnosti však často spočívá spíše v každodenní péči o dobře položené základy, na kterých lze dále stavět. Jedním ze stavebních kamenů kvalitní výuky jsou dobře formulované výstupy z učení. Zaměříme se na to, jak na ně a co s nimi, ale také na to, jakou roli zde hrají vyučující a garantující a jak poznáme, že se nám v péči o kvalitu výuky daří.

11:30 - 12:00 | Předávání cen prorektora za kvalitní výuku / místnost 343

Před obědem proběhne předávání ocenění v rámci nové Ceny prorektora pro vzdělávání a kvalitu Masarykovy univerzity za kvalitní výuku. Kromě představení tohoto nového ocenění a jeho předání těm nejlepším vyučujícím se také můžete těšit na krátké rozhovory s oceněnými o jejich výuce.

13:30 - 14:30 | Návštěva galerie / dvoreček / Trýba (dle počasí)

Masarykova univerzita oplývá vynikajícími vyučujícími a my vám je a jejich výuku chceme ukázat v celé kráse a rozmanitosti a také v co nejpočetnější sestavě. Proto také zavítáme do galerie, ve které můžete obdivovat jedinečná díla, která vznikla speciálně pro tuto příležitost. Budete mít příležitost hovořit s autory a autorkami té nejlepší výuky a zeptat se jich na cokoliv, co vás vždy zajímalo i na to, co vás napadlo cestou.

15:00 - 17:00 | Prohlídka té nejlepší výuky | workshopy 1 - 4

WS 1 -> Kreativní metody ve výuce práva: výhody a úskalí | Od prožitku k vědění | Představení konceptu simulační daňové hry

Kreativní metody ve výuce práva: výhody a úskalí | David Sehnálek, Markéta Štěpáníková

Anotace: Prezentace představí netradiční výukové metody uplatnitelné při vzdělávání budoucích právníků, a to především využití divadelních prvků, kdy je výuka založena na vytváření tzv. mini – inscenace vycházející z reálných soudních procesů. Dále se zaměří na výukové simulace, mimo pozornost nezůstanou ani vhodné prvky online výuky, kdy řešitelé týmu poukáží jak na jejich přínosy, tak i rizika.

Od prožitku k vědění | Jiří Němec, Lenka Polánková, Petr Soják

Anotace: „Co je důležité je očím neviditelné“ to už víme z Malého prince. Dovolujeme si doplnit, že co je důležité je někdy také složité a slovy nevysvětlitelné a rozumem těžko pochopitelné. Nemáme na mysli jen děti jejichž kognitivní schopnosti jsou přirozeně omezené, ale i studenty a studentky, jejichž kognitivní schopnosti jsou neomezené. Lepší však než psát na tabuli definice konceptů kognitivní disonance, trvale udržitelného rozvoje nebo naučené bezmocnosti, je podstatu těchto teorií zažít a osvojit si je tak. V rámci prezentace budeme sdílet naše zkušenosti z projektu Hrej Si Pedagogu – Herní simulace ve výuce pedagogů, jejichž podstatou byla iniciace studujících do světa herních simulací.

Představení konceptu simulační daňové hry | Petr Valouch

Anotace: V rámci prezentace bude představen koncept vyvíjené simulační hry "Daňový systém". Posluchači se kromě seznámení s konceptem hry mohou zúčastnit orientačního hlasování o změnách v daňovém systému ČR a zjistit, jaký dopad by tato změna měla na jejich příjmovou situaci, resp. o kolik na daních by museli zaplatit více, pokud by došlo k vybrané změně příslušné daně.

WS 2 -> Náročné, ale zvládnutelné: Co studenty zaujme a pomůže jim? | Když příběh reaguje: Nelineární simulace ve výuce angličtiny | Propojení speciální pedagogiky a úpolů napříč studijními programy na FSpS MU

Náročné, ale zvládnutelné: Co studenty zaujme a pomůže jim? | Daniel Němec

Anotace: V příspěvku představíme výsledky řešení projektu zaměřeného na inovace v klíčových kurzech programu, které jsou cíleny na aplikaci matematicko-statistických metod v ekonomii. Představíme inspirativní prvky, které pomohly studentům ve studiu netriviálních nástrojů a metod ekonometrie a makroekonomického modelování a motivují je v dalším zájmu o tyto oblasti i ve své profesní kariéře.

Když příběh reaguje: Nelineární simulace ve výuce angličtiny | Filip Pultar

Anotace: Budou představeny ukázky nelineárních simulací s větvícím se dějem, včetně prezentace vybraných výsledků reflektivních deníků účastníků a jejich vlivu na úpravy různých iterací jednotlivých aktivit.

Propojení speciální pedagogiky a úpolů napříč studijními programy na FSpS MU | Alena Skotáková, Jitka Reguli Čihounková
Anotace: Povídání o tom, jak jsme (na FSpS MU) díky projektové a simulační výuce realizované dvěma inovačními projekty propojili předměty dvou magisterských studijních programů (Učitelství tělesné výchovy a Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek) uvnitř i mezi sebou.

WS 3 -> Rozvoj SP Učitelství historie na FF MUNI ve světle projektové podpory | Inovace předmětu "Základy přenosu dat" | Inovace předmětu C5030 Chemická struktura – seminář

Rozvoj SP Učitelství historie na FF MUNI ve světle projektové podpory | Lukáš Fasora

Anotace: Prezentace je zamyšlením nad stavem učitelského vzdělávání v oboru historie, zhodnocením pokroku dosaženého díky projektové podpoře hlavně v oblastech spolupráce s praxí a podpory aktivizační výuky, a také výzev, na které bude třeba v blízké době reagovat.

Inovace předmětu "Základy přenosu dat" | Václav Oujezský

Anotace: Prezentace poskytuje vhled do řešeného projektu inovace předmětu "Základy přenosu dat" od podání projektu až po jeho realizaci s praktickými příklady inovace a získanou zpětnou vazbou.

Inovace předmětu C5030 Chemická struktura – seminář | Hugo Semrád

Anotace: Předmět C5030 Chemická struktura – seminář (spolu s C5020 Chemická struktura) spadá do povinného společného základu navazujícího magisterského studia programu Chemie, který zahrnuje 7 specializací. Oba předměty studentům poskytují potřebný základ a přehled o fyzikálně-chemických metodách studia chemické struktury, jejich podstatě a praktické aplikaci ve výzkumu, se kterými se studenti setkají jak v rámci svého studia, tak především v praxi samotné.
Navržená inovace, oproti původnímu průběhu semináře s jednostranným výkladem vyučujícího, bude klást důraz na zapojení studentů do průběhu seminárního cvičení, spočívající v zcela samostatném nebo za asistence vyučujícího aktivnímu přístupu studentů k procvičovaným příkladům v návaznosti na přednášenou látku, a to odděleně od přednášky ve dvou separátních seminárních skupinách. Metodologie výuky by měla být vedena jako badatelsky orientovaná, tzn. cílem snažení studentů není pouze pochopit danou problematiku a příklady správně vyřešit, ale zejména se naučit samostatně uvažovat, rozumět vypočteným výsledkům, správně je interpretovat a vyvozovat příslušné závěry. Budou tedy posíleny jejich schopnosti samostatně i kooperativně bádat, využívat své teoretické znalosti k navržení a posouzení možných praktických řešení z oblasti strukturní chemie. Zavedená inovace současně klade důraz na interakci mezi studenty nejen v rámci pracovních skupin, ale také zejména ve vztahu mezi prezentujícími studenty a studenty posluchači. Tento přístup studentům výrazně pomůže ve vlastní výzkumné činnosti v oboru, kterému se studenti věnují a ve kterém mohou získané zkušenosti dobře uplatnit.

WS 4 -> Rozvoj výuky laboratorních kurzů bakalářského studijního programu Fyzika | Senátorem na zkoušku aneb jak je důležité bádat i simulovat | Využití AI k posílení interaktivity výuky

Rozvoj výuky laboratorních kurzů bakalářského studijního programu Fyzika | Dominik Munzar, Pavel Dvořák, Jana Jurmanová

Anotace: V referátu představíme unikátní výukové metody využívané v laboratorních a praktických astronomických kurzech bakalářského studijního program Fyzika, včetně těch, které byly zavedeny v rámci projektu.

Senátorem na zkoušku aneb jak je důležité bádat i simulovat | Markéta Melounová, Jarmila Bednaříková, Libor Pruša

Anotace: Příspěvek představí cíle, výzvy a výsledky aplikace tří různých inovačních metod ve třech profilujících předmětech oboru starověké dějiny na filozofické fakultě. Studenti se v rámci projektů vypravili do sbírkových institucí, zavítali mezi současné senátory a vyzkoušeli si přímou spolupráci se zahraničními badateli. Součástí příspěvku bude praktická ukázka jedné z inovací.

Využití AI k posílení interaktivity výuky | Michal Jirásek

Anotace: V rámci bloku představíme konkrétní případy využití AI k podpoře interaktivity výuky (například AI asistenti či AI zprostředkované aktivity). Ukážeme, jak samotné nastavení technologií, tak práci se studenty, a budeme reflektovat, co během naší výuky fungovalo a co nikoliv.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info