Je pro vás snadné propojovat role vědce a vyučujícího?
To jde podle mě naprosto přirozeně dohromady. Když jsem začínal, chtěl jsem dělat hlavně vědu. Pokud nejste úplně velký introvert, chcete i ve vědě s ostatními sdílet to, co děláte. Když se ale ponoříte skutečně do hloubky nějakého problému, není už úplně jednoduché radost z poznání sdílet, protože málokdo vašemu problému rozumí. Proto je fajn mít studenty, které učíte nejen to, co sám děláte, ale i širší kontext, protože mají chápat, proč to děláte a jaký to může mít dopad.
Jako doktorand jsem od prvního ročníku povinně učil. Jednalo se o několik skupin cvičení v předmětu, kterému jsem se sám nevěnoval a musel jsem se ho doučit. Když učíte, potřebujete porozumět širšímu kontextu, a proto si musíte sám vždy nastudovat ještě spoustu informací navíc k tomu, co by vám stačilo pro běžnou vědeckou práci. Díky tomu, že učím, vlastně sám lépe rozumím svému výzkumnému zaměření.
Zároveň, když chcete rozvíjet svůj výzkum, potřebujete k tomu lidi, kteří oboru a tématu dobře rozumí. Některé jsem samozřejmě přijal ze zahraničí nebo z jiných českých pracovišť, ale mezi nejlepší vědce v týmu patří i několik z těch, kteří byli v minulosti mými studenty. Kdybych pracoval ve výzkumném ústavu mimo univerzitu, nemohl bych svůj výzkum rozvinout do takové šířky, jako mohu na univerzitě díky neustálému přílivu nových studentů. Univerzitní prostředí má velkou dynamiku: každý student přinese nový pohled, každá skupina studentů se orientuje na něco jiného, někteří pak zůstanou na doktorát nebo jako spolupracovníci na projektech, další vyjedou do zahraničí a vrátí se s novými zkušenostmi. Střídají se zde zahraniční stážisté z mnoha různých míst a pracující na různých tématech. Propojují se tak generace a lidé s různými zkušenostmi. Všichni, kteří u nás nějakou dobu pobyli, sem něco přinesli. Na univerzitě je pořád mladá krev a čerstvé nápady – proto bych nechtěl pracovat v nějakém výzkumném ústavu bez studentů a jsem rád v univerzitním prostředí.
Máme za sebou zkušenosti s výukou v zahraničí. Co vám to jako vyučujícímu přináší?
Na různých zahraničních univerzitách jsem učil kratší specializovanou výuku, zejména blokové kurzy analýzy dat z našeho oboru. Člověk se seznámí s různými kulturními kontexty a tím, jak lidé v různých kulturách přijímají nové věci, jak rychle je aplikují do praxe. Mimo Evropu jsme delší dobu spolupracovali například s Taiwanem, odkud jsem vedl i doktoranda a kde teď můj bývalý český doktorand působí jako odborný asistent na univerzitě. Jsou to zajímavé zkušenosti, ale největším přínosem výuky v zahraničí je pro mě rozšiřování naší sítě spolupracovníků, které nám jednak umožňuje vysílat naše studenty na různá zahraniční pracoviště, jednak nám to zajistilo dlouhodobý přísun zahraničních zájemců o stáže na našem pracovišti.
Co byste poradil nové kolegyni nebo novému kolegovi, který by měl začít učit svůj první kurz?
Takovým kolegům jsem samozřejmě radil, ale byli tak šikovní, že si poradili sami (smích). Poradil bych jim, aby si nastavili systém získávání zpětné vazby od studentů. Když někdo zavádí výuku prvním rokem, samozřejmě to není úplně dokonalé a musí si vyzkoušet, co je třeba pro studenty moc těžké a co je naopak příliš triviální. Na to by se měl studentů zeptat nebo si to prověřit třeba nepovinným testem. Existuje sice předmětová anketa v Informačním systému MU, ale tu studenti často vyplní, jen když jsou opravdu nespokojení. Pokud je přednáška víceméně v pořádku a jsou tam jen drobnosti, které by se daly zlepšit, do ankety to většinou nikdo nenapíše a učitel se o tom nedozví. Když někdo začíná, může studentům zdůraznit, že uvítá jejich zpětnou vazbu v anketě nebo mimo anketu, protože s ní chce opravdu pracovat směrem ke zlepšení své výuky. Studenti takový přístup ocení a vyjdou mu vstříc.
Rozhovor zpracovala: Karolína Zlámalová, Odbor pro kvalitu RMU (zlamalova@rect.muni.cz)